venerdì 26 aprile 2013

Lettura revisionistica delle “Cinque Giornate di Milano”

Episodio delle "Cinque Giornate di Milano” in una raffigurazione di propaganda risorgimentale
 
 
Oh pora Milan, t’hee faa cos’è? Per cinq dì hinn partii s’ciopettad de chì e de là. I Meneghin hann portaa foeura de cà tutt i sò cianfrusai, hann faa barricad per fermà i soldaa, hann faa un bordell de l’accidenti e per finì, dopo avè miss a fer e foeugh la bella Milan, hinn reussii a fà partì i todisch. Ne vareva la pena?
I milanes in del Quarantott eren pien pienisc di pures de la rivoluzion, inscì lór podeven minga stà fermi ma gh’aveven besogn de fa tognon, de dimenass comè can impestaa. Che la rivoluzion là che i sò noni aveven proeuvaa a sbatt via, ciappand i armi contra i soldaa franzes ai temp del Napoleon l’era tornada. La rivoluzion l’avea mudaa de colór (e da bloeu la s’era fada verd, inscì cóme ‘l tricolór) ma l’era semper la stessa suppa!
E i buseccon, ch’avarien dovuu avè on pocch de bon sentiment, da quand’è ch’hann piantaa lì de laorà per fà i rivoluzion? Mò anca’l popel el s’è faa strusà in di begh di scioeur e di letteraa e l’ha comenzaa ‘l sò sarasara. S’anca i boni cattolich se fann convinc di chi vaccaa chì, la finirà propri pù e’l mond el sciopparà per sta gnagnera de rivoluzion! I milanes hann daa a trà a tutt chi crapón che pensaven de cambià ‘l mond, ma ‘l mond l’è semper l’istess e ‘l se pò minga fà sù ‘l Paradis chì, cont la pettegascia de che la terra chì.
In chi dì là s’è sentii parlà e straparlà de libertà: quanto cicciarà par nagott!  Se l’era che la libertà là? I milanes di cinch giornad hinn staa bolgiraa da quatter filosof imbrojon: la libertà l’è minga fà foeura i soldaa che gh’aveven proteggiuu fina a l’alter dì! L’era forsi liber chel seminarista là che per primm l’avea faa foeura on soldaa todisch sóra i barricad? Quell là l’ha sconfonduu la libertà di cristian cont la libertà di pagan!  L’è questa chì la libertà che i meneghin eren dree cercà? Lassii che sbraggi me: la libertà l’è ona robba che la se catta foeura cónt fadiga domà se la se cerca tutt i dì de la propri vita!
Hann casciaa via i croatt e i todisch e inscì credeven d’avegh la libertà: pori giavann! L’era pussee de cent ann ch’i Savoia voeureven ciappà la Lombardia e ve provaven cónt tutt i mezz. Non se ricordaven de Nuara, Lissandria, Dom de l’Ossula: questi chì eren minga città piemontes ma insuber. I Savoia l’hann minga faa per Milan e i milanes ma per i sò interess e a la fin gh’hinn reussii: l’autonomia che Milan l’avea semper avuu sotta ai Asburgo la s’è perduu cont i Savoia!.
Hann mai domandaa i todisch de andà a morì in battaja per i sò robb? I Savoia inveci hann mandaa tanti milanes a morì in guerra! Hann mai faa del mal i todisch? Hinn menaa via senza sparà ona cannonada!  Avarissen poduu trà giò mezza Milan cónt i cannon del Castell e inveci chel bón barbisón del Radetzky l’ha comandaa de fà minga mal a nissun. I Savoia hann faa inscì anca lór? In del 1898 on general piemuntes, Fiorenzo Bava Beccaris, l’ha ciappaa la Gran Crus di Savoia per avè bombardaa i meneghin che vosaven domà per el pan de mangià. Bella robba la libertà!
Oh triste Milano, che cosa hai fatto? Per cinque giorni sono volate fucilate di qua e di là. I milanesi hanno portato fuori di casa tutte le loro cianfrusaglie, hanno innalzato barricate per fermare i soldati, hanno fatto un baccano dell’accidenti e, per finire, dopo aver messo a ferro e fuoco la bella Milano, sono riusciti a cacciare i tedeschi. Ne valeva la pena?
 
Traduzione in italiano:
 
I milanesi nel Quarantotto erano pieni zeppi delle pulci della Rivoluzione, cosicché non potevano stare fermi ma avevano bisogno di scuotersi, di dimenarsi come cani impestati. Quella Rivoluzione che i loro nonni avevano provato a scacciare, prendendo le armi contro i soldati francesi al  tempo di Napoleone, era tornata. La Rivoluzione era semplicemente cambiata di colore (e da blu si era fatta verde, così come il tricolore) ma era sempre la solita minestra!
E i popolani che avrebbero dovuto avere un po’ di buon senso, da quand’è che hanno smesso di lavorare per fare le rivoluzioni? Anche il popolo s’è fatto trascinare nelle questioni dei signori e dei letterati e ha cominciato a ribollire. Se anche i buoni cattolici si fanno convincere di queste corbellerie non finirà proprio più e il mondo scoppierà per questa  baggianata di rivoluzione! I milanesi hanno ascoltato tutti quei cervelloni  che pensavano di cambiare il mondo, ma il mondo è sempre lo stesso e non si può costruire quaggiù il Paradiso con la polvere di questa nostra terra.
In quei giorni si è sentito parlare e straparlare di libertà: quanto chiacchierare per niente! Cos’era quella libertà? I milanesi delle Cinque Giornate sono stati ingannati da quattro filosofi imbroglioni: la libertà non è uccidere i soldati che li avevano protetti fino all’altro giorno! Era forse libero quel seminarista che per primo aveva ucciso un tedesco sulle barricate? Quello là ha confuso la libertà dei cristiani con quella dei pagani! Era questa la libertà che i milanesi stavano cercando? Lasciate che mi sfoghi: la libertà è una cosa che si conquista con fatica solo se la si cerca tutti i giorni della propria vita! Hanno cacciato via i croati e i tedeschi e così credevano d’avere la libertà: poveri ingenui! Era da più di un secolo che i Savoia volevano occupare la Lombardia e ci provavano con tutti i mezzi. Non si ricordavano di Novara, Alessandria, Domodossola: quelle lì non erano città piemontesi ma insubri! I Savoia non l’hanno fatto per Milano e per i milanesi ma per i loro interessi e alla fine ci sono riusciti: l’autonomia che Milano aveva sempre avuto sotto gli Asburgo è stata persa con i Savoia!
I tedeschi hanno mai chiesto di andare a morire in battaglia per i loro affari? I Savoia invece hanno mandato molti milanesi a morire in guerra. Hanno mai fatto del male gli austriaci? Sono andati via senza sparare una cannonata! Avrebbero potuto distruggere mezza Milano con i cannoni del castello e invece quel buon baffone del Radetzky comandò di non usare violenza su nessuno. I Savoia si sono comportati allo stesso modo? Nel 1898 un generale piemontese, Fiorenzo Bava Beccaris, prese la Gran Croce di Savoia per avere cannoneggiato i milanesi che chiedevano solo il pane per potersi sfamare. Bella roba la libertà!
 
 
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